At stille diagnosen ordblindhed kræver en helhedsvurdering af eleven. Der kan være andre årsager til læsevanskelighederne end ordblindhed, og derfor er det vigtigt, at det er personer med viden om skriftsprog og skriftsprogsvanskeligheder, ex. læsevejledere, der stiller diagnosen.
Forskningsbaseret viden om ordblindhed viser, at de allerfleste elever med ordblindhed kan lære at læse, men det er sværere for dem end for andre. Det er vigtigt at betragte ordblindheden som en funktionsnedsættelse, og det er skolens ansvar at støtte op om den enkelte elev for at mindske konsekvenserne af ordblindheden.
Elever med ordblindhed har både brug for undervisning i funktionelle læse- og skrivestrategier og i anvendelse af kvalificerende læse- og skriveteknologi. Det vil altid være en individuel afgørelse, hvor meget tid og energi, der skal bruges på tilegnelse af læsning og stavning, og hvor meget der skal bruges på læse- og skriveteknologi-delen. I Struer Kommune anbefaler vi, at man anvender forskningsbaserede metoder og undervisningsmaterialer.
Det anbefales, at der efter en ordblindetest afholdes møde mellem forældre/elev/kontaktlærer/læsevejleder, hvor testresultatet gennemgås, og hvor man i samarbejde lægger en plan for det fortsatte arbejde.
ÅBNINGSTIDER
Mandag | kl: 10:00 - 15:00 | |
Tirsdag | kl: 10:00 - 15:00 | |
Onsdag | kl: 10:00 - 15:00 | |
Torsdag | kl: 10:00 - 17:00 | |
Fredag | kl: 10:00 - 12:00 |
DEN DIGITALE HOTLINE - TELEFON: 70 20 00 00
![]() |
|