Bazar om stærkere børne­fællesskaber gav ny inspiration til kommunens skoler

Hvordan kan vi sørge for at få nye inputs til vores arbejdsgange? Det var et af fokuspunkterne, da alle medarbejdere og ledere fra skolerne i Struer Kommune deltog i en inspirerende aften på Limfjordsskolen.

Arrangementet, der havde titlen ’skolebazar’ handlede om hvordan vi kan skabe stærkere børnefællesskaber i vores skoler og SFO’er. Her fremhævede kommunaldirektør Jesper Thyrring, bl.a. at fællesskaber er noget af det stærkeste, vi har! Når vi arbejder på tværs af organisationen og bringer hinandens faglighed i spil, kan vi nemlig finde de bedste løsninger til gavn for både borgere og virksomheder i Struer Kommune. Det kalder vi meningsfuld velfærd i Struer Kommune.

Medarbejdere inspirerede hinanden

Til skolebazaren var medarbejderes viden, erfaringer og kompetencer fra kommunens skoler i fokus. Det var nemlig dem, der stod for at præsentere en lang række af prøvehandlinger fra deres respektive skoler. Bazaren var altså en gylden mulighed for at samle medarbejderne til en inspirerende aften, hvor de kunne berige hinanden med nye idéer til at skabe stærkere børnefællesskaber:

Det er ikke tit, lærerne får mulighed for at videndele på tværs af skolerne. Bazaren er hermed også en mulighed for at stoppe op og reflektere over de tiltag, de lokalt har haft og har gang i indtil videre,” fortæller Thomas Rørholm Poulsen, Afdelingsleder for Skoler i Struer Kommune.

At arbejde vidensproducerende i et kommunalt skolefællesskab bidrager til en styrkelse af undervisningen. Der er så meget viden og erfaring blandt alle vores medarbejdere, som skal sættes i spil. Derfor er denne bazar et vigtigt skridt henimod en ny måde at udvikle praksis,” tilføjer Jeannette Grummesgaard Enevoldsen, Centerchef for Børn og Unge i Struer Kommune.

I løbet af arrangementet deltog alle hver især i 2 workshops. Nogle af emnerne var her; unges trivsel, hjælp til fællesskab i frikvarterne, børn og unge i bevægelse m.m. I alt var der planlagt 22 workshops.

En af de skoler, der tog del i bazaren, var Parkskolen. Her kunne Bente Larsson, Leder af Parkskolen, efter arrangementet glad fortælle, at alle havde taget positivt imod temaaftenen. Det gjaldt først og fremmest de nye tanker og idéer, de følte oplæggene fik til at spire hos dem. Men det var lige så meget magien ved at dele deres viden med fagkollegaer fra andre skoler, som gjorde bazaren til en god oplevelse.

Dekorativt

En af aftenens workshops var et lydfokuseret oplæg faciliteret af projektleder Marie Astrup fra lydlaboratoriet Sound Art Lab. Til workshoppen fik lærerne bl.a. mulighed for at nørkle med zoom recorders samt høre mere om, hvordan de kan integrere lyd som et aktivt værktøj i deres undervisning.

Idéerne spirede løs

Bazaren demonstrerede, at der er masser af alsidige ambitioner og idéer blandt personalet i forhold til, hvordan skolerne i Struer Kommune kan videreudvikle deres undervisning. I bund og grund handler det om at skabe de bedste betingelser for børnenes skolegang, så de står stærkt både nu og videre i deres liv:

Vi havde en skøn og indholdsrig aften sammen med mere end 300 ansatte indenfor Struer Kommunes skolevæsen. Det kan godt fortjene en gentagelse og opfølgning senere. Vi politikere har i hvert fald et ønske om at komme tættere på medarbejdere og skolerne for at mærke pulsen i det gode arbejde, medarbejderne dagligt udfører – men også med fokus på, at vi alle altid kan gøre det bedre gennem bare små, men betydende positive handlinger, afslutter John Christoffersen, Formand for børne- og uddannelsesudvalget.