Ny tænketank sætter skarpt på lyd og lytning i vores læringsmiljøer

Der blev for alvor lyttet, talt, erfaringsudvekslet og afprøvet, da det nye netværk Tænketank for Lyd og Læring inviterede til en inspirerende netværksdag i Sound Hub Denmark.

Anledningen var tænketankens første minikonference om lyd og læring, der undersøger, hvordan vi kan bruge lyd og lytning som aktive redskaber i de danske læringsmiljøer. Det tema gav forskellige oplægsholdere og deltagere deres unikke perspektiver på ud fra spændende emner som podcast i skolerne, lyd som afleveringsformat og lydbaserede læringskoncepter.

Bag tænketanken og konferencen står Amalia Bonné, grundlægger af produktionsselskabet Lydtid, Isa Paludan og Marie Astrup fra Lydlaboratoriet, Nick Hinderley fra Hindenburg Productions, Søren Brunsgaard fra Center for Podcasting, Mikkel Aslak fra VIA CFU og Katrine Frausig, projektleder for Uddannelsesinitiativet i Struer, som også er partner i Nordic Podcast Academy. Ved hjælp af minikonferencen ønsker de at kickstarte en debat om, hvordan vi på forskellig vis kan inddrage lydformater i både grundskolen såvel gymnasiet og de videregående uddannelser.

Praktiske lydkoncepter til læringssituationer

Konferencens program bød på en blanding af foredrag og konceptpræsentationer. I løbet af eftermiddagen fik deltagerne f.eks. mulighed for både at høre om og teste forskellige lydteknologier, som var opstillet på konferencens ”lydtorv”.

Et af dem var virksomheden Energilegs interaktive legeror, KinetiskRat. Her demonstrerede udviklingsdirektør Ole Jönsson, hvordan roret kan gøre børn klogere på de 17 verdensmål. Børnene generer selv energien til rorets afspiller ved at dreje på det. Roret er dermed teknologi lavet udelukkende på grøn energi, hvor leg og lyd bliver kombineret til at skabe et interaktivt læringsværktøj:

Knud Funch fra Sound Hub Denmark viste, hvordan parterne i det nu afsluttede teknologiprojekt, forsøgte at fremme folkeskoleelevers teknologiforståelse de såkaldte lydkits. Her skulle eleverne med lydkittet forbinde eller kortslutte de rette ind- og udgange i set-up’et for at kunne afspille lydkittets forskellige dyrelyde korrekt:

Det var dog ikke kun praktiske lydprodukter, som blev præsenteret under konferencen. Julie Nymann, der er kandidatstuderende på Det Kgl. Danske Kunstakademi, præsenterede således sine erfaringer med at være ordblind, og hvordan hun bruger lyd i sine kunstværker til at skabe positiv opmærksomhed omkring det at være ordblind. Her fik deltagerne mulighed for at lytte til og reflektere over Nymanns pop-kampsang samt høre dele fra hendes kommende afslutningsprojekt, der begge sætter fokus på ordblindhed gennem brugen af lyd:

Mere lyd i undervisningen

Tænketank for Lyd & Lærings ambition med minikonferencen er altså at sætte fokus på de didaktiske potentialer, lyd har. Det gælder f.eks., hvordan lyd kan være til gavn for læseudfordrede og ordblinde elever samt skabe bedre lydmiljøer for elever med særlige behov. Den nye tænketank ønsker hermed at være et netværk af og for personer og aktører med interesse for lyd og dets potentiale i læringssammenhænge. Netværkets medlemmer vil kunne dele inspiration og viden med hinanden i forhold til, hvordan lyd både nu og i fremtiden kan bruges aktivt i den danske undervisningsverden.