På lydrejse fra Indien til Struer

I sidste uge blev Sound Hub Denmark en pulserende metropol for iværksættere og start-ups, der alle arbejder inden for lydfeltet. Det skete i forbindelse med hubbens SoundTech Accelerator Program. Her blev nationale og internationale deltagere samlet til endnu et intenst tredages forløb, hvor der bl.a. blev stillet skarpt på, hvordan deltagerne kan optimere deres markedsføring samt virksomhedspraksisser. Sound Hub Denmarks program er det eneste forløb af sin slags, der er dedikeret til lydteknologi og -innovation.

Allerede inden SoundTech Accelerators officielle start har tilbuddet oplevet stor international interesse, hvoraf 47 internationale lydfokuserede start-ups fra 22 forskellige lande tilmeldte sig. Det involverer en bred vifte af aktører, der beskæftiger sig med alt fra produktion af revolutionerende højtalere til elektroniske synthesizeres.

Om Soundtech Accelerator Programmet

Soundtech Accelerator Programmet er et intensivt forløb for start-ups, iværksættere, produktudviklere m.fl., der arbejder inden for lydfeltet. Programmet forløber henover en periode på 5 måneder, der er splittet op i 3 individuelle camps af 3 dages længde.

I løbet af disse camps får deltagerne sparring og viden om værditilbudsoptimering, målgruppefastlæggelse, markedsføring, partnerskaber, investeringsplaner, ledelsesstile samt træning i at pitche. Læs mere her.

En unik mulighed for et dobbeltsidet perspektiv

En af de passionerede deltagere, som satte kursen mod Struer, er 27-årige Navajith Karkera fra virksomheden Rapture Innovation Labs. Sammen med sin kollega og medstifter Jagath Biddappa var de rejst fra Indien til hubben for at trække på lydeksperterne, der holder til i Sound Hub Denmark. Gennem en tidligere deltager havde de nemlig fået anbefalet at deltage i campen.

Rapture Innovations Lab er en femmands virksomhed etableret i Indien. Firmaet udvikler høretelefoner, der skal give brugerne en unik og indlevende lydoplevelse. Det gør de ved at kombinere lydoutputtet med bas, så musikken kan føles i hele kroppen, forklarer Navajith. I skrivende stund arbejder teamet på at udvikle to modeller. De to havde et klart mål, da de ankom til Struer med tog en sen aften: De ville have hjælp til at optimere deres produkt, men også få indsigt i, hvordan de kan forbedre deres nuværende virksomhedspraksis og markedstilgang:

- Det gode ved at komme her [Sound Hub Denmark] er, at der er folk, som forstår lyd og kan hjælpe os med at bygge et bedre produkt og forbedre dets performance. Det drejer sig hovedsageligt om den primære ekspertise i lyd og akustik, der er fantastisk ved stedet. En side af det, er den tekniske side, udvikling og optimering af oplevelsen. Det andet er forretningsdelen. Siden vi er en lydvirksomhed, hvad bør vi så have in mente? Hvordan er vi effektive i vores markedstilgang, hvordan tester vi af på markedet og i forhold til rette målgruppe? Det er alt sammen en del af programmet. Det hjælper os med at finde vores værdier og forstå vores kunder bedre samt ramme det rette marked for os, fremhæver Navajith Karkera begejstret.

De to deltagere føler allerede, at kufferten er blevet fyldt med nyttige værktøjer og idéer, som de kan inddrage i deres videre markedsførings- og virksomhedsmodel. Derudover har alle deltagerne haft mulighed for at opleve Struer, hvilket bl.a. har involveret en Puch Maxi tur på Venø. For Navajith og Jagath var det deres første rejse til Europa, hvorfor også vores lange lyse sommeraftner og naturen har gjort stort indtryk.

Deltagerne vender tilbage til september

Hos Sound Hub Denmark er teamet rigtig glade for den store interesse, SoundTech Accelerator Programmet har fået. Dette hold er det syvende, som siden 2019 er blevet udvalgt til at deltage i det lydfokuserede og til deltagerne skræddersyede program

Til september vender deltagerne tilbage til Struer, hvor de skal i gang med den sidste af forløbets 3 camps. Her er temaet ”bæredygtig virksomhed” med fokus på, hvordan man opbygger et alsidigt hold, brugen af en personlig ledelsesstil samt træning af pitch mod investorer. Campen afsluttes med et brag af en pitch-event, hvor de 7 deltagere fra 6 forskellige lande går på scenen i håbet om at komme hjem med deres første investor og/eller næste samarbejdspartner.

Programmet vil desuden byde på spændende talks, engagerende debatter, god mad samt masser af tid til at netværke med landets fremmeste aktører inden for lydteknologi og forretningsudvikling.