Studerende fra Aarhus Universitet udstiller lyden af Struer på Struer Museum

I løbet af uge 19 har kandidatstuderende fra Aarhus Universitet været på besøg i Struer. Besøget sker i forbindelse med undervisning, hvor de studerende har gennemgået modulerne ”Lydmiljøer” og ”Lyd og interaktion”. Modulundervisningen foregår i samarbejde med Struer Museum, hvor målet er, at de studerende skal udvikle og konstruere forskellige bud på, hvordan man udstiller lyd.

Hvis du er interesseret i at opleve de studerendes arbejde, kan de ses til en afsluttende fernisering. Det foregår fredag d. 12. maj kl. 13-15 på Struer Museum.

Bag samarbejdet står flere aktører. På den ene side står tre undervisere fra uddannelserne Musikvidenskab og Audio Design under Institut for Kultur og Kommunikation ved Aarhus Universitet. På den anden side står Struer Museum sammen med Uddannelsesinitiativet og en række andre aktører i Struer.

Ugen igennem har de studerende været i Sound Hub Denmark, hvor de kunne udnytte stedets forskellige faciliteter og fagviden inden for lyd. Hertil har Sound Art Lab også bidraget med sparring og lokaler ifm. de studerendes arbejde. Slutteligt har de studerende fået mulighed for at opleve Struers miljø og lydlandskab, da de i løbet af ugen har været indkvarteret på Struer Gymnasiums Kostafdeling.

Casearbejde inspireret af lyd

Med inspiration fra Struer Museums arbejde med lyd har de studerende siddet med forskellige lyd-cases. Det har givet dem mulighed for at teste deres idéer og koncepter i praksis. Samtidig får de studerende afprøvet, hvordan det er at producere til en decideret kunde. De studerende står dog ikke alene, da de har fået både sparring såvel vejledning fra Struer Museum, Sound Hub Denmark og Sound Art Lab.

Gennem modulundervisningen bliver de studerende dermed også introduceret for forskellige arbejdspladser samt måder, lyd kan blive ens arbejdsfelt. Det inkluderer bl.a. virksomhedsbesøg hos Harman og Bang & Olufsen, hvilket suppleredes med et oplæg fra Energileg.

Det giver noget helt særligt, når man er sammen 24/7 i en uge et andet sted end derhjemme og arbejder med et projekt helt intensivt. De studerende har valgt cases inspireret af museets arbejde med lyd og skal prøve koncepter, prototyper og idéer af i praksis, Det er helt fantastisk, hvordan de er blevet taget imod i Struer og får hjælp til alt fra udstillingsopbygning, knallert-ombygning, radio-teknik mm. - Marie Højlund, lektor fra Aarhus Universitet.

Struer Museum har formuleret oplæggene til de studerendes projekter, men det er de studerende selv, der i dialog med deres undervisere fra Aarhus Universitet kommer med bud på, hvordan de kan løses:

”På den måde får vi på museet spændende bud på nye løsninger, og vi håber selvsagt, at nogle af de studerende kunne finde på at kigge til Struer igen, når de skal til at vælge praktikplads, eller når de skal skrive speciale,” siger museumsleder Helle Sigh.

Afsluttende fernisering på Struer Museum

Modulforløbet er endnu et projekt, der er realiseret på baggrund af kommunens samarbejdsaftale med Aarhus Universitet, der blev indgået sidste år. Samtidig er lydundervisningen et eksempel på, hvordan kommunen gennem Uddannelsesinitiativet og lokale kulturinstitutioner kan skabe nye muligheder for studerende i Struer, Lydens By. Det giver bl.a. de unge ny viden og lærdom omkring lyd i praksis.

Undervisningsforløbet afsluttes med en fernisering på Struer Museum, hvor de studerende fremviser deres bud på udstillingsmodeller ud fra emnet ”Hvordan udstiller man lyd”. Ferniseringen foregår på Struer Museum fredag d. 12. maj kl. 13-15. Her vil de studerende fortælle om deres processer og prototyper, som efterfølgende udstilles på museet i en begrænset periode.