Frivillige ildsjæle er en af de vigtige piller, når det kommer til at have et aktivt foreningsliv. Så hvordan sikrer vi, at børn og unge også får smag for frivilligheden? For DGI Vestjylland er svaret enkelt: man sørger for at sætte frivillighed på de unges skoleskema.
På baggrund af en ny samarbejdsaftale, som Struer Kommune indgik med DGI Vestjylland tilbage i foråret, har de to parter sat øget fokus på sundhed og trivsel. Her er et af de store indsatsområder at sikre borgernes adgang til et aktivt fritidsliv, og det gælder fra de helt små til seniorerne.
For at give børnene et tidligt indblik i glæden ved at være frivillig og en aktiv del af et foreningsfællesskab, har kommunen sammen med DGI Vestjylland derfor igangsat to projekter på henholdsvis Limfjordsskolen og Langhøj Skole under titlen Frivillighed på skoleskemaet.
Vær noget for andre
Tidligere i september var alle 7. klasserne på Limfjordsskolen dermed samlet til en lidt anderledes skoledag. Anført af deres klasselærer og en DGI-konsulent fik eleverne ét fælles mål; at arrangere en aktivitetsdag for 3. klasseeleverne.
Udover at give udskolingseleverne en god mulighed for at udskifte tavleundervisningen med idrætssko, er der ifølge ungekonsulent Josefine Gadgaard, en helt særlig grund til, at det netop er aktiviteter for de mindre klasser, som eleverne skal udtænke:
”Det er godt for eleverne at opleve at være noget for andre, især nogle der er yngre end dem selv. Det at skulle have ansvar for at planlægge en aktivitet, forklare den og sørge for at indtænke alderen og motionsniveauet på modtagerne – det er en rigtig god måde at mærke, hvad frivillighed er og kan være. Og det giver også et helt særligt indblik i, hvad et fællesskab er for en størrelse,” forklarer Josefine Gadgaard, ungekonsulent ved DGI Vestjylland.


