Dit ansvar som grundejer

Som grundejer har du en række forpligtigelser.
Bl.a. renholdelse og vinterbekæmpelse af fortovet ud for din ejendom, tilsyn og rensning af skorsten samt synlig husnummerering.

Skorstensfejning

Hvis der er en skorsten på din ejendom, har du pligt til at få den renset og efterset af en skorstensfejer mindst én gang om året.

Betalingen for skorstensfejning sker på ejendomsbidragsbilletten. 

Kontaktoplysninger til skorstensfejeren

Hvis du har spørgsmål til skorstensfejningen, kan du kontakte din skorstensfejer direkte.

Struer Kommune har indgået aftale med en skorstensfejer, som du finder kontaktoplysningerne på herunder:

Skorstensfejermester
Michael Hestbjerg Pedersen
Mobil: 20 15 50 57
E-mail: struer@skorstensfejeren.dk

Uenighed

Er du uenig med skorstensfejeren omkring din skorstensfejning, bør du i første omgang kontakte din lokale skorstensfejermester og få en uddybende forklaring. Hvis du efter kontakt med skorstensfejermesteren stadig ikke er enig, kan du henvende dig til os. Vi vil herefter undersøge sagen.
Vi skal dog gøre opmærksom på, at der på skorstensfejerområdet er frit valg i forhold til at få en anden autoriseret skorstensfejermester til at udføre arbejdet. Valg af anden skorstensfejermester end den mester, der er tildelt området, er som oftest dyrere, idet der må forventes opkrævning af tillæg for kørsel m.v.

Sådan skifter du skorstensfejer

Du har ret til at skifte skorstensfejer. Det gør du på følgende måde:

  1. Indgå aftale med en ny skorstensfejer: Du kan selv vælge en skorstensfejer uden krav om, at denne har samarbejde med kommunen.
  2. Send dokumentation til kommunen: For at udtræde af den kommunale ordning skal du sende dokumentation til Struer Kommune, der viser, at du har indgået en aftale med en ny skorstensfejer.
  3. Opkrævning via ejendomsskatten sættes i bero: Når dokumentationen er modtaget, vil opkrævningen af skorstensfejerafgiften via ejendomsskatten blive stoppet, og du vil fremover selv stå for betalingen til din valgte skorstensfejer.
  4. Orientering af tidligere skorstensfejer: Kommunen vil informere den tidligere skorstensfejer om, at du er udtrådt af den kommunale ordning.

Som ejer af en ejendom med skorsten, er det dit ansvar at sikre, at skorstensfejningen bliver udført, så det er sikret, at brandsikkerheden i din bolig opfylder kravene i lovgivningen.

Det er muligt at aftale sjældnere fejning

Du kan kontakte skorstensfejeren, hvis der er forhold, der gør, at din skorsten sjældent eller aldrig bliver brugt. Kontaktoplysningerne finder du længere oppe på siden. Hvis du har indgået en aftale med en anden skorstensfejer, er det ham, du skal kontakte.

Bruger du ikke din skorsten mere?

Hvis du ikke bruger din skorsten mere, for eksempel hvis du har fjernet en brændeovn eller gået over til at bruge en anden varmekilde, skal du kontakte din skorstensfejer.

Gebyret for skorstensfejningen vil blive fjernet gældende fra året efter, du har anmeldt, at den ikke bliver brugt længere. Hvis du har penge tilbage i indeværende år, så vil skorstensfejeren overføre pengene direkte til dig, når du har givet ham dine kontooplysninger.

Har du spørgsmål til ordningen?

Du er velkommen til at kontakte Struer Kommune, Center for Plan og Miljø, hvis du har spørgsmål til ordningen.

Adresser skal være synlige

Når du ejer en ejendom, har du ansvar for at sætte synlige og letlæselige husnummerskilte op, som passer med den adresse, som kommunen har besluttet.

Synlige og korrekte adresser er praktiske i det daglige, men uundværlige hvis ulykken er ude, og ambulance, politi og brandvæsen har brug for at finde hurtigt frem.

Hvis skiltene mangler eller er utydelige, eller hvis adresseringen er ulogisk, skal vi bruge længere tid på at finde frem – eller må helt opgive. 

Tydelige skilte er især vigtige for dem, der ikke har lokalkendskab. Postbuddet kender måske forholdene, men fragtfirmaer og ferieafløsere skal også kunne finde frem.

Man kan heller ikke forvente, at beredskabet automatisk kender de lokale forhold.

Senest opdateret 09-10-2025
Kontakt

Teknisk drift og anlæg

T: 96 84 84 82

E: tda@struer.dk

Hvis du skal sende personoplysninger: 

Vi anbefaler, at du bruger sikker mail, hvis du skal sende personoplysninger til kommunen.

Send sikker mail til kommunen